27/05/20 ~ Ενημέρωση Φοιτητών και Γονέων

.

Ρέθυμνο 27-5-20

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΓΟΝΕΩΝ
Του Καθηγητή Βασίλη Δαφέρμου, Διευθυντή του Εργαστηρίου Κοινωνικής Στατιστικής και Πολιτικής Έρευνας του Τμήματος πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Κρήτης


Αγαπητοί μου Συμπατριώτες, Πολίτες της Ελλάδας

Σε οποιαδήποτε γωνιά της πατρίδας κι αν βρίσκεστε, σας οφείλω τη σημερινή υπεύθυνη Ενημέρωση. Αρχικά θέλω να σας ευχαριστήσω, θερμότατα, που τόσα χρόνια συμμετέχετε υπεύθυνα στις Επιστημονικές Έρευνες του Εργαστηρίου μας, απαντάτε πρόθυμα στις Ερωτήσεις που σας απευθύνουμε, και μας βοηθάτε καθοριστικά να μαζέψουμε πραγματικά επιστημονικά Δεδομένα. Σήμερα επικοινωνώ μαζί σας για να σας ενημερώσω για ζητήματα που αφορούν κι εσάς και τα παιδιά σας. Οι πολυάριθμοι φοιτητές μου προέρχονται από όλα τα σημεία της Ελληνικής Επικράτειας. Εξετάσεις έρχονται και καθολικό ΑΙΤΗΜΑ των φοιτητών είναι, να εξεταστούν χωρίς φυσική παρουσία, τηλεματικά, μέσω διαδικτύου. Δεσμεύομαι σε όλους εσάς, Φοιτητές, Γονείς και Πολίτες, ότι τόσο το Επιστημονικό Εργαστήριο που διευθύνω, όσο και ο ίδιος προσωπικά θα κάνω τις εξετάσεις των Μαθημάτων μου χωρίς να μετακινηθούν τα παιδιά σας, χωρίς φυσική παρουσία, χωρίς χρονοτριβή, τώρα τον Ιούνιο, και χωρίς να επιβαρυνθείτε ούτε μία πεντάρα. Εχω το συνταγματικό δικαίωμα. Το όλο εγχείρημα δεν πρόκειται να έχει ουδεμία αρνητική επίπτωση σε βάρος της ποιότητας και της αξίας της παρεχόμενης γνώσης,  αλλά και των Πτυχίων. Αντίθετα. Αν, ετούτη τη δύσκολη ώρα, καταφέρουμε να σώσουμε και τη ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ, τα Πτυχία μας ποιοτικώς, θα ενισχυθούν. Κατέθεσα, στις 5-5-20, στο Πρυτανικό Συμβούλιο του Π.Κ. τη θεσμική, πλήρη και καλά τεκμηριωμένη, όπως μπορείτε να δείτε στο site του Εργαστηρίου μας [http://labpolep.soc.uoc.gr/], Πρόταση του Εργαστηρίου Κοινωνικής Στατιστικής και Πολιτικής Έρευνας, για τη ΔΙΑΣΩΣΗ ΤΗΣ ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ και παρακάλεσα να έχω μια επίσης θεσμική και έγκαιρη ΑΠΟΦΑΣΗ/ΑΠΑΝΤΗΣΗ, για το καλό του Προγράμματος Σπουδών και των Φοιτητών μας. Το ζήτημα είναι κρίσιμο, άμεσο (Εξετάσεις έχουμε σε λίγο, Εργασίες που προβλέπει το Πρόγραμμα Σπουδών πρέπει να παραδοθούν, κτλ), αδιαμφισβήτητα θεσμικό συνακόλουθα, κι επομένως η Πρόταση απευθύνεται τόσο στη σημερινή Πρυτανική Αρχή, όσο και στην επόμενη, όποια κι αν είναι αυτή. Είμαι απόλυτα βέβαιος ότι η Πρυτανική Αρχή θα ανταποκριθεί στο αίτημά μας. Σε αυτό το Πανεπιστήμιο κανείς δεν πάει κόντρα στην Έρευνα.

Ο αναγνώστης αυτού του κειμένου, που διαβάζει αυτό το κείμενο, είναι βέβαιο ότι θα είναι πληρέστερα ενημερωμένος γύρω από το τι κάνει το Πανεπιστήμιό μας, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, αυτή την δύσκολη ώρα, και πόσο καλή ιδέα είναι, ο γονέας ενός παιδιού να στείλει το παιδί του να σπουδάσει στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Με άλλα, λόγια θα έχει σαφή, σαφέστατη, εικόνα, για τη στάθμη των Σπουδών και το επίπεδο της Επιστημονικής Έρευνας που διεξάγεται σε αυτό. Γι’ αυτούς όλους τους λόγους, στη συνέχεια, θα είμαι σαφής και θα μιλήσω εμπεριστατωμένα.

Θα ξεκινήσω από το αυτονόητο: Η πολλαπλώς χειμαζόμενη, κατατρεγμένη, και επικίνδυνα επαπειλούμενη από την πανδημία, Κοινωνία μας, προστρέχει εναγώνια στην Επιστήμη, γυρεύει επιστημονική βοήθεια από το Πανεπιστήμιο. Μας ζητά να κάνουμε συστηματική επιστημονική ΕΡΕΥΝΑ, με τα εργαλεία που διαθέτουμε στα Εργαστήριά μας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα πρέπει να στήσουμε ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ, ικανά να προβλέψουν την εξέλιξη του φαινομένου της πανδημίας. Ο Καθηγητής Τσιόδρας, για πολύ καιρό έκανε λόγο από την τηλεόραση για τα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ. Τι είναι αυτά; Μια και είμαι 30 χρόνια Καθηγητής στο αντικείμενο αυτό, και προσφέρω  στους φοιτητές μου 11 οργανωμένα μαθήματα/σεμινάρια  με ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΠΡΟΒΛΕΨΗΣ, επιτρέψτε μου να σας πω τα εξής:

  • ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ, ενώ έχουν ισχυρή προβλεπτική δύναμη, ενώ μπορούν να μας δώσουν πολύτιμη και σοβαρή πληροφορία για την εξάπλωση του κορωνοϊού, δεν μπορούν να λειτουργήσουν, δεν μπορούν να δώσουν φερέγγυα συμπεράσματα, δεν μπορούν να μιλήσουν, δεν μπορούν να κελαηδήσουν την επιστημονική αλήθεια, αν δεν έχουμε Πραγματικά Δεδομένα (Real Data). Τα πραγματικά δεδομένα είναι επομένως, το βασικό, το μέγα ζητούμενο, σε όλες τις ερευνητικές υποθέσεις που θα στηθούν.
  • Και που θα βρούμε αυτά τα φοβερά και απαραίτητα Πραγματικά Δεδομένα ; Διότι, πρέπει, οπωσδήποτε να τα βρούμε. Η απάντηση του δικού μας Εργαστηρίου είναι απλή: Θα μας τα φέρει η σωστά οργανωμένη ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ !! Ως Εργαστήριο έχουμε πραγματοποιήσει, μέχρι την ώρα, 152 ολοκληρωμένες ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ, που τροφοδοτούν τις Διπλωματικές, Μεταπτυχιακές και Διδακτορικές Εργασίες των φοιτητών του Τμήματός μας. Ακούστε παρακαλώ μερικά ονόματα, από τα εργαλεία Λογισμικού που χρησιμοποιούμε, για να κάνουμε Πρόβλεψη: LISREL, SPSS, EQS, EPI, AMOS, SAS, STATA… Ακούστε και το σπουδαιότερο:
  • Το Εργαστήριό μας στη πράξη, όχι σε διακηρύξεις, προσφέρει στους φοιτητές του Τμήματος (στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης του Π.Κ. αναφέρομαι), 11 εξαμηνιαία, εργαστηριακώς υποστηριζόμενα, Μαθήματα, από το ευρύτερο πεδίο της Κοινωνικής Στατιστικής. Οι  ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΠΡΟΒΛΕΨΗΣ που μαθαίνουν τα παιδιά μας  (μερικά ονόματα πάλι θα αναφέρω), είναι: BINOMIAL LOGISTIC REGRESSION, MULTINOMIAL LOGISTIC REGRESSION, ORDINAL LOGISTIC REGRESSION, POISSON REGRESSION, COX REGRESSION, GENERALIZED LINEAR MODELS, ROC CURVES, κτλ. Αντιστοιχήστε παρακαλώ με τα προσφερόμενα μαθήματα. Βασικός σκοπός του Εργαστηρίου μας είναι να παντρέψουμε τη Θεωρία με την Πράξη. Πιστεύουμε βαθιά στην ώσμωση των επιστημονικών αντικειμένων. Για αυτό προσφέρουμε στους φοιτητές μας κάθε χειμερινό εξάμηνο το μάθημα ‘Η ΕΜΒΑΠΤΙΣΗ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΣΤΑ ΕΜΠΕΙΡΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ’. Εκεί, σε αυτό το μάθημα, εμβαπτίζεται η Θεωρία στα εμπειρικά δεδομένα και είναι 3 οι δυνατές εκβάσεις/αποτελέσματα/outcomes :
  • 1η εκδοχή=η Θεωρία ισχύει, εξέρχεται αλώβητη από την εμβάπτιση, εξέρχεται χωρίς ρωγμές από το εμπειρικό μπουγάδιασμα, όλα καλά.
  • 2η εκδοχή= Η Θεωρία παρουσιάζει γνωστικά ρήγματα, ανεπάρκειες. Οι δείκτες τροποποίησης (modification indices), εντοπίζουν τα αδύνατα σημεία και άμεσα μας πληροφορούν που μπορεί να είναι το πρόβλημα.
  • 3η εκδοχή=η Θεωρία εξέρχεται πεθαμένη από την εμβάπτιση. Αποδεικνύεται ότι είναι ένα αδύναμο μοντέλο, μια αδύναμη κατασκευή χωρίς εσωτερική συνοχή (intra-class correlation),  λίθοι, πλίνθοι και κέραμοι, ατάκτως ερριμμένα. Το Ερωτηματολόγιο της Έρευνας θέλει πέταμα. Οικοδομούμε νέο Μοντέλο. Πάμε, τότε, σε νέα θεωρητική κατασκευή. Έτσι, θεωρούμε εμείς ότι θα συντελεστεί το ποιοτικό άλμα.
  • Ωστόσο, Δεν σας τα είπαμε όλα, αναφορικά με την ικανότητα του Εργαστηρίου να κάνει σωστή ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ. Με τα χρόνια, μέσα στο Εργαστήριο, συσσωρεύτηκε/αναδύθηκε μια υπέροχη εμπειρία που καταγράφηκε στα κείμενα ΟΔΗΓΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ και ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΕΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑ. Είναι ένα σύνολο κανόνων που οι φοιτητές γνωρίζουν καλά πριν λάβουν ανά χείρας το ΦΑΚΕΛΟ ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑΣ. Είναι η ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΤΙΚΗ μας ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ που σημαντικά βοηθά και είναι απαραίτητη για την παραγόμενη έρευνα στο Εργαστήριο. Για το ΦΑΚΕΛΟ όμως της ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑΣ, θα μιλήσουμε αμέσως παρακάτω. Είναι, θα γίνει, θα αποτελέσει, έτσι κι αλλιώς, στις νέες περιοριστικές συνθήκες που καλούμαστε να λειτουργήσουμε, το απαραίτητο συμπληρωματικό όχημα μεταφοράς της ποιοτικής πληροφορίας, για να κτίσουμε σωστά τη Βάση των Δεδομένων μας. Η Βάση των Δεδομένων έχει μέσα την ποσοτική πληροφορία, αλλά είναι απαραίτητο να έχουμε και το ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΙΚΟ ΦΑΚΕΛΟ που έχει μέσα την ποιοτική. Το φυσικό Ερωτηματολόγιο της Έρευνας, έχει επάνω του καταγεγραμμένη (όση φυσικά μπορούμε να μαζέψουμε), την ποιοτική πληροφορία. Είναι όλα όσα μας λέει ο ΕΡΩΤΩΜΕΝΟΣ, αυθόρμητα, τα οποία είναι πολύ χρήσιμα, ενίοτε θησαυρός, στη ΜΕΤΑ- ΑΝΑΛΥΣΗ, που ακολουθεί.
  • Τι έχει μέσα ο ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ; Ακριβώς 3 απαραίτητα καθορισμένα και καθοριστικά για την πορεία της Έρευνας, πράγματα:
  • Α: 40 ΦΥΣΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ, μιας σελίδας, που αντανακλούν 16-18 μεταβλητές, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με τα δημογραφικά στοιχεία (φύλο, μορφωτικό επίπεδο, ηλικία κτλ). Και όλα αυτά (φειδωλό Ερωτηματολόγιο, μικρός αριθμός ερωτήσεων/μεταβλητών, οικονομία χαρτιού κτλ), γίνονται, για τη μη θνησιμότητα της έρευνας.
  • Β: τα κείμενα ΟΔΗΓΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ, ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΕΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑ.
  • Γ: το BOOKLET του ΟΤΕ. Είναι 11, με τυχαίο τρόπο ληφθέντα, συραμμένα  φύλλα, από τον απέραντο τηλεφωνικό κατάλογο του ΟΤΕ. Σημείωση: Οι τηλεφωνικές Συνεντεύξεις που λαμβάνονται, είναι από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο αδιακρίτως, και στην τύχη, όπου πέσει δηλ. το μάτι του Φοιτητή/Δειγματολήπτη. Από τον πληθυσμό ενδιαφέροντος δηλαδή, δεν αποκλείεται κανείς. Συνακόλουθα, Μεροληψία (Bias) και Δειγματοληπτικό Σφάλμα (Sampling Error) συγκρατούνται πολύ χαμηλά.
  • Στο Εργαστήριο παράγεται σοβαρό επιστημονικό έργο. Τελευταίο εύρημά μας είναι το ‘ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ’, ένα στατιστικό/μαθηματικό/προβλεπτικό μοντέλο, με καλή προσαρμογή (goodness-of-it), που μπορεί να προβλέψει τη συμπεριφορά των διάφορων κοινωνικών ομάδων σε περιπτώσεις ασύμμετρης απειλής. Κάλλιστα, αυτό το μοντέλο, ελαφρά τροποποιούμενο, μπορεί να προβλέψει τη συμπεριφορά συγκεκριμένων πληθυσμιακών ομάδων (άνδρες, γυναίκες, ευπαθείς ομάδες, ηλικιακές κατηγορίες, μορφωτικά επίπεδα κτλ), στην περίπτωση της ασύμμετρης απειλής του κορωνοϊού. Μπορούμε να το κάνουμε, ως Εργαστήριο, και δεν θέλουμε και λεφτά.
  • Οι Διδακτορικές Διατριβές που ολοκληρώνονται στο Εργαστήριο αυτές τις μέρες, είναι το ακριβότερο κόσμημα του Εργαστηρίου μας. Αξίζει να σας αναφέρω τους τίτλους:
  • «Η ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΤΟΥ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ MULTINOMIAL LOGISTTIC REGRESSION». [Εκπονήθηκε από την υποψήφια Διδάκτορα του Τμήματος Ζαχαρένια Γκολέμη].
  • «ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ “ΔΙΑΡΡΟΗΣ ΕΓΚΕΦΑΛΩΝ” (BRAIN DRAIN) ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΤΟΣ 2008 ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2019». [Εκπονήθηκε από την υποψήφια Διδάκτορα του Τμήματος Ειρήνη Μαρκάκη].
  • «ΤΟ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥ ΨΗΦΟΦΟΡΟΥ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΜΕ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ». [Εκπονήθηκε από τον υποψήφιο Διδάκτορα του Τμήματος Ειρήνη Θεόδωρο Σφακιανάκη].
  • Εκτός από τις παραπάνω Διατριβές, στο Εργαστήριο εκπονήθηκαν 43 Μεταπτυχιακές Εργασίες, κατά τη διάρκεια των ετών 2003-2014. Οκτώ σημερινοί Καθηγητές Πανεπιστημίου έλαβαν πρωταρχικές βασικές γνώσεις, μεθοδολογική καθοδήγηση, συστηματική εκπαίδευση στα Προγράμματα Στατιστικού Λογισμικού που προαναφέρθηκαν, και αποκόμισαν σημαντική εμπειρία στο επίπεδο της Στατιστικής Ανάλυσης Κοινωνικών Δεδομένων. Τα στοιχεία υπάρχουν και είναι στη διάθεσή σας.
  • Το Εργαστήριο επίμονα επιδιώκει το διάλογο με τους Κοινωνικούς Επιστήμονες. Οργανώνουμε συχνά ΗΜΕΡΙΔΕΣ και καλούμε Γιατρούς, Νοσηλευτές, Κοινωνιολόγους, Οικονομολόγους, Παιδαγωγούς από τις πόλεις της Κρήτης, για να τους ενημερώσουμε αναφορικά με τα εργαλεία που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν για λογαριασμό της δικής τους Επιστήμης. Και σας διαβεβαιώ ότι ο διάλογος μαζί τους έχει πολύ ενδιαφέρον και κινείται πάντα σε υψηλό επιστημονικό επίπεδο.
  • 37 Φοιτητές του Τμήματός μας, γνήσια τέκνα του Εργαστηρίου μας, έχουν εισαχθεί τα τελευταία 3 χρόνια σε Μεταπτυχιακά Προγράμματα Θετικών Επιστημών της Ημεδαπής και του Εξωτερικού. Αρκετοί από αυτούς έχουν λάβει υποτροφία από το Ίδρυμα ‘Ιωάννης Λάτσης’, από το ‘ΙΚΥ’ και από άλλα Ιδρύματα. Θα μου πείτε βέβαια πως γίνεται αυτό; Πως είναι δυνατόν φοιτητές Θεωρητικής Κατεύθυνσης με εγνωσμένη απέχθεια για τα Μαθηματικά και τη Στατιστική, να εισάγονται σε Μεταπτυχιακά Προγράμματα Θετικών Επιστημών; Που βρήκαν το κουράγιο, και που βρήκαν τις προαπαιτούμενες γνώσεις; Η απάντηση είναι και πάλι απλή: Εδώ στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Κρήτης δεν αστειευόμαστε. Μαθαίνουμε τους φοιτητές μας, και μάλιστα από νωρίς, από το πρώτο κιόλας έτος σπουδών, να μην φοβούνται τα μαθηματικά/στατιστικά αντικείμενα. Αντί να τους διδάσκουμε τη Στατιστική με βαριά μαθηματικά, φόρμουλες, ολοκληρώματα και εργασία με χαρτί και μολύβι, απλά βάζουμε τα δεδομένα στον Υπολογιστή και αυτό που τους ζητάμε είναι μόνο Ερμηνεία. Ερμηνεία των στατιστικών Πινάκων και Γραφημάτων για λογαριασμό της Πολιτικής Επιστήμης και γενικά για λογαριασμό των Κοινωνικών Επιστημών. Με κάθε ευκαιρία μέσα στο Εργαστήριο, με χειροπιαστό τρόπο συνδέουμε τη Θεωρία με τα Εμπειρικά Δεδομένα. Ναι, τα δεδομένα Εσείς, ο υπέροχος Ελληνικός λαός, μας έδωσε μέσω της Δειγματοληψίας.  Για μια ακόμα φορά σας ευχαριστούμε από καρδιάς. Χάρη στην προθυμία σας να απαντήσετε στις Ερωτήσεις που σας θέτουμε συσσωρεύεται σημαντική πληροφορία η οποία με τη σειρά της, πλουτίζει το μάθημα, βαθαίνει τον διεπιστημονικό διάλογο, καθιστά ικανούς τους φοιτητές μας να διεξαγάγουν Δειγματοληπτική Έρευνα και για γενικά έχει ένα πλήθος ευεργετικών συνεπειών.
  • Η συζήτηση για τα επιτεύγματα του Εργαστηρίου μπορεί να τραβήξει σε μάκρος. Αλλά στο σημείο αυτό θα σταματήσουμε. ΔΕΝ Σας ξεχάσαμε. Και ετοιμαζόμαστε, ως Εργαστήριο, να έρθουμε σε επαφή μαζί σας με νέες ΗΜΕΡΙΔΕΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ, τηλεματικές αυτή τη φορά. Απλά ετούτη τη ώρα προέχει να διασωθεί η ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ, Η ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ, ΚΑΙ ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΔΟΘΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΠΤΥΧΙΟ ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΜΑΣ.
  • Δια ταύτα:
  • Περιγράφουμε επακριβώς τον τρόπο με τον οποίο θα εξεταστεί το υποχρεωτικό μάθημα ‘Περιγραφική και Επαγωγική Στατιστική’:
  • Οι φοιτητές που θέλουν να εξεταστούν σε αυτό το μάθημα θα πρέπει να το δηλώσουν έγγραφα στη Γραμματεία του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης η οποία θα μου αποστείλει στη συνέχεια το σχετικό Κατάλογο. Η εξέταση θα είναι τηλεματική, στο πλαίσιο του λογισμικού ZOOM, παρουσία παρατηρητών (Υποψήφιοι Διδάκτορες του Τμήματος), και με ομάδες, αποκλειστικά, των 7 ατόμων. Θα υπάρξουν τόσα sessions (αυτόνομες τηλεματικές συνεδρίες), ώσπου, ο ως άνω κατάλογος, να εξαντληθεί. Έχω ζητήσει από το Τμήμα απεριόριστο χρόνο, κι ακόμη, να τεθεί η ημερομηνία της εξέτασης στο τέλος της Εξεταστικής περιόδου, ώστε να έχουν οι φοιτητές μου αρκετό χρόνο να προετοιμασθούν….
  • Ο εξοπλισμός του φοιτητή για να συμμετάσχει στην τηλεματική εξέταση είναι απλός. Ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής και μια γραμμή μεταφοράς δεδομένων (internet). Βέβαια, κάποιος θα μπορούσε να μου πει: Και πού θα βρει ένας φτωχός Γονιός τα χρήματα να αγοράσει αυτόν τον υπολογιστή; Φίλοι Γονείς, το καλύτερο δώρο που θα μπορούσατε να κάνετε στο παιδί σας που σπουδάζει, είναι ένας Η/Υ. Και μπορείτε να τον βρείτε μεταχειρισμένο και σε καλή κατάσταση, ακόμα και με 100 ευρώ. Ανατριχιάζω όταν θυμηθώ ότι ο Πατέρας μου, καλή του ώρα όπου κι αν είναι, δεν τόχε σε τίποτα, να κόψει ακόμα και το ψωμί, για να μου δώσει να αγοράσω ό,τι χρειαζόμουνα για τις σπουδές μου.
  • Όλοι μαζί δυνατά. Να σηκώσουμε τη στάθμη των Σπουδών ψηλότερα. Να σηκώσουμε αποφασιστικά, τον ήλιο της Έρευνας, πάνω από το Ελληνικό Πανεπιστήμιο.

Με ιδιαίτερη εκτίμηση

Βασίλης Δαφέρμος, Καθηγητής Κοινωνικής Στατιστικής,
Διευθυντής του Εργαστηρίου Κοινωνικής Στατιστικής και Πολιτικής Έρευνας του Πανεπιστημίου Κρήτης