ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ KAI ΕΠΑΓΩΓΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ

 

ΥΠΟ σε κάθε Εαρινό …

‘ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ και ΕΠΑΓΩΓΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ’

(‘DESCRIPTIVE and INFERENTIAL STATISTICS’)

Κωδικός: ……………

 

 1. Σκοπός του μαθήματος

Ο σκοπός αυτού του υποχρεωτικού μαθήματος είναι η κατανόηση βασικών δεικτών και δεικτών περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής, και η εργαστηριακή χρήση βασικών στατιστικών εργαλείων, όπως για παράδειγμα η ANOVA, για την εξαγωγή συμπερασμάτων, στο όνομα των Κοινωνικών Επιστημών, με πραγματικά δεδομένα. Ακόμη, σκοπός του μαθήματος είναι η συστηματική εκμάθηση στατιστικών πακέτων λογισμικού διεθνούς εμβέλειας (SPSS και STATA). Τέλος, στους σκοπούς του μαθήματος εντάσσεται η κατανόηση των μεθοδολογικών αφετηριών μιας έρευνας, η οικοδόμηση του Ερωτηματολογίου Έρευνας, και η εκμάθηση τεχνικών Δειγματοληψίας, και προσομοίωσης.

2. Θεωρητικό μέρος του μαθήματος

Κλίμακες Μέτρησης, Πληθυσμός Έρευνας- Δείγμα. Δείκτες Κεντρικής τάσης, Διασποράς, Στρεβλότητας και Ομοιογένειας. Στοιχεία Θεωρίας Πιθανοτήτων. Κανονική Κατανομή. Ιδιότητες. Στατιστικά κριτήρια και γραφικές αναπαραστάσεις ελέγχου κανονικότητας. Διαστήματα εμπιστοσύνης. Έλεγχοι Υποθέσεων. Παραμετρικές μορφές της Χ2– διαδικασίας (ως τεστ ανεξαρτησίας, ως τεστ ομοιογένειας και ως τεστ καλής προσαρμογής),  με παράλληλη χρήση προσομοιωτικών μεθόδων Monte Carlo και Exact. Μορφές του στατιστικού κριτηρίου t-test (two-independent sample t-test, one-sample t-test, paired t-test). Ανάλυση Διασποράς (One and Two-way ANOVA). Ανάλυση Παλινδρόμησης (Simple and multiple Regression). Μη παραμετρικά τεστ: McNemar, Mann-Whitney test U, Moses extreme reactions, Wald-Wolfowits runs, Kruskal-Wallis ANOVA, Wilcoxon test, Marginal Homogeneity test, Friedman test, One sample Kolmogorov-Smirnov test, Cochran’s Q test. Δείκτες Somer’s d, RISK, Συντελεστής ομοφωνίας Cohen’s Kappa, Median test, Jonckheere-Terpstra test, Binomial Test. Ανάλυση Συσχέτισης (Simple and Multiple Correlation Analysis), Μερική Ανάλυση Συσχέτισης (Partial Correlation Analysis). Μεθοδολογία Έρευνας: Οικοδόμηση του Ερωτηματολογίου Έρευνας, face validity, Αξιοπιστία και Εγκυρότητα έρευνας. Απλή τυχαία Δειγματοληψία για την εκτίμηση Μέσης τιμής και Ποσοστού. Kaplan- Meier Survival Analysis.

3. Εργαστηριακό μέρος του μαθήματος

  • Φιλοσοφία και περιβάλλον του στατιστικού προγράμματος SPSS (κατασκευή βάσης δεδομένων με αυτό και SPSS διαδικασίες data transformations, select cases, compute, recode, random sampling, multiple response analysis, automatic recode, restructure data set, επικοινωνία με άλλα προγράμματα διαχείρισης και ανάλυσης δεδομένων, όπως Excel, dbase, STATA). Εκτέλεση 13 ασκήσεων εφαρμογών για την κατανόηση του θεωρητικού μέρους του μαθήματος.
  • Φιλοσοφία και περιβάλλον του στατιστικού προγράμματος STATA (κατασκευή βάσης δεδομένων με αυτό και διαδικασίες data transformations, select cases, compute, recode, random sampling, multiple response analysis, automatic recode, restructure data set). Εκτέλεση 13 ασκήσεων-εφαρμογών, για την κατανόηση του ως άνω, θεωρητικού μέρους του μαθήματος.

4. Δειγματοληπτικές Εφαρμογές στο πλαίσιο του μαθήματος

Εκπαίδευση Δειγματοληπτών. Δειγματοληψίες Κοινής Γνώμης. Τηλεφωνικές συνεντεύξεις. Συλλογή Κοινωνικών Δεδομένων. Παγκρήτεια και Πανελλαδικά Δείγματα 1120 cases. Πολιτικές Έρευνες. Data Sets πραγματικών δεδομένων. Opinion Polls.

5. Εβδομαδιαία διάρκεια μαθήματος: 7,5 ώρες (3 ώρες Θεωρία, 3 ώρες Εργαστήριο, 1 ώρα και 30 λεπτά Εκπαίδευση Δειγματοληπτών)

6. Χαρακτηρισμός μαθήματος: υποχρεωτικό (ΥΠΟ).

7. Τρόπος Βαθμολογίας: Θεωρητική εξέταση 80%, Εργαστήριο SPSS 10%, Εργαστήριο STATA 10% και (προαιρετική) Δειγματοληπτική Έρευνα 30%.

8. ECTS=6

9. Ενδεικτική Βιβλιογραφία:

  1. Δαφέρμος, Β. (2011). Κοινωνική Στατιστική και Μεθοδολογία Έρευνας με το SPSS. Εκδόσεις ΖΗΤΗ, Θεσσαλονίκη, σελίδες 835.
  2. Δαφέρμος, Β. (2013). Παραγοντική Ανάλυση με τα SPSS, LISREL, AMOS, EQS, STATA. Εκδόσεις ΖΗΤΗ, Θεσσαλονίκη, σελίδες 727.
  3. Δαφέρμος, Β. (2017). Στατιστικές Μέθοδοι Πρόβλεψης στην Κοινωνική Έρευνα και Μεθοδολογία. Με τα SPSS και Εκδόσεις ΖΗΤΗ, Θεσσαλονίκη, σελίδες 500.
  4. Δαφέρμος, Β. (in press,2018). Repeated Measures Models: Το μυστικό για μια αποτελεσματική Κοινωνική Έρευνα με μικρό δείγμα. Με το SPSS και το STATA. Εκδόσεις ΖΗΤΗ, Θεσσαλονίκη, σελίδες 500.
  5. Stata Base Reference Manual Release 15 (2017). STATA PRESS, College Station, Texas University.
  6. Tabachnick, B., Fidell, L. (2007). Using Multivariate Statistics. Pearson Publications, fifth edition.
  7. Stevens, James (2002). Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences, fourth edition, LEA.

 

Ο Διδάσκων

 Καθηγητής Βασίλης Δαφέρμος